De Hesseler Fietsers

Verslagen & Blogs

De Hesseler Fietsers in de Sportblazer

26 juni 2022 De Hesseler Fietsers in de Sportblazer

Zo gebeurt er een tijdje niet veel bijzonders binnen een vereniging en dan ineens zijn er meerdere vermeldenswaardige dingen te melden. Dit keer heeft dit vooral te maken met een aantal evenementen waaraan leden van onze vereniging hebben deelgenomen. Allereerst was dat Bartje 200, een ATB-tocht voor de echte bikkels die op 19 juni werd georganiseerd. Een tocht van ruim 200 kilometer die vanaf de start in Ees de deelnemers leidde naar Emmen, Sleen, Exloo, Borger, Gieten, Anloo en Zuidlaren. Dit dwars door de tussenliggende bossen, heidevelden en natuurgebieden met hierbij veel mooie singletracks. Namens onze vereniging werd hieraan deelgenomen door 4 leden die alle vier de finisch haalden. Een geweldige prestatie! Verderop in deze Sportblazer een verslag van Jan Zwiers.

Verder was er op 25 juni Fietsen tegen Kanker, een jaarlijks georganiseerde sponsorfietstocht waarvan de opbrengsten ten goede komen aan het Koningin Wihelmina Fonds. Een prachtig doel waaraan we als vereniging graag onze bijdrage hebben geleverd. Met 10 leden werd deelgenomen aan deze tocht van 152 kilometer die de deelnemers via Coevorden en Laar naar Uelsen leidde. Hier werden diverse heuvels beklommen waarna via Schoonebeek en het Bargerveen de finisch werd gepasseerd bij café Deen. Een prachtige tocht die onder perfecte weersomstandigheden kon worden verreden. Dankzij bijdragen van onze leden hebben we als vereniging circa € 950,- kunnen overmaken op de bankrekening van het KWF. Een mooi resultaat.

En dan was er nog een mijlpaal. Ons oudste fietsende lid, Geert Engberts, werd op 24 juni 80 jaar. Geert is een Hesseler Fietser in hart en nieren. Met zijn sportiviteit, humor en betrokkenheid is hij een gewaardeerd lid van onze vereniging en we konden deze mijlpaal dan ook niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Op zondag 26 juni werd hij bij zijn huis daarom verrast door 18 fietsvrienden. Geert, in de veronderstelling dat hij alleen een rondje met ondergetekende zou gaan fietsen, was even overdonderd bij het zien van al die fietsers die hem luidkeels toezongen. Zoals ook tijdens fietstochtjes herstelde hij zich snel en zei “Nou moet ik eerst even naar binnen om mijn passie op te halen”. Nadat Geert namens de vereniging een presentje was aangeboden en de nodige foto’s waren gemaakt werd vertrokken voor een gezamenlijke fietstocht richting Emmen. Hier lieten we ons het door Geert aangeboden gebak goed smaken. De foto’s, verderop in de Sportblazer spreken voor zich.
Fijne vakantie!

Henk van Veen.

Column Jan Zwiers

En nu op de bank!Vanochtend was het vroeg op voor een aantal Hesselerfietsers. We hebben ons ingeschreven voor de Bartje200. Ruim 200km (209 om precies te zijn) over mooie Drentse ATB routes. Iede Jutstra, Jaap Naber, Jos van Veen en ondergetekende startten tussen 7.20 en 7.40 uur. Ieder op eigen gelegenheid naar de start, want je weet immers niet of je het haalt en misschien al vroegtijdig op de bank zit. Buurman Henrico Schonewille van de Bushbikers stond ook aan de start en dat maakte dat we konden carpoolen!De Bartje200, een echte uitdaging voor ons allemaal. Iede had de tocht vorig jaar ook gefietst en was de enige met een brok ervaring (ten opzichte van de anderen). Van de start in Ees richting ‘t Haantje en daar de Bushbikersbaan op! De eerste stop bij Molencaten en flink gegeten en gedronken. Daarna binnendoor richting Grolloo om daar de route op te pakken. Vervolgens het parcours van Gasselte/Gieten op om daarna over te steken naar het Balloërveld.Het weer was top, evenals onze conditie. Ieder fietste zijn eigen tempo. Op zo’n afstand ook het beste.Veel mooie singletracks en uitdagende technische stukken.De meest noordelijke route was Zuidlaren en van daar na de stop weer richting route Gieten en tot slot Exloo.Niemand had vervroegd ‘bankzaken’. We hebben deze monstertocht allemaal uitgereden. Een mooie prestatie van de goed getrainde sportieve leden van de Hesselerfietsers! Dat kan ook niet anders met die afgetrainde lichamen!Inmiddels aan mijn herstel gewerkt, met pannenkoeken!

En nu op de bank! Fijne zondag!

De Hesseler Fietsers in de Sportblazer van mei 2022

Maart is altijd de maand van de jaarvergaderingen. Dit jaar hebben we als bestuur van de Hesseler Fietsers besloten de vergadering te verplaatsen naar april. Dit vanwege Corona dat zo langzamerhand gelukkig wat naar de achtergrond is verdwenen. Op de agenda stonden geen spannende zaken maar ondanks dit waren toch nog 23 leden aanwezig. Niet slecht voor een vereniging die bestaat uit ruim 70 leden. Dit toont dan ook de betrokkenheid van onze leden bij hun vereniging aan.Belangrijkste agendapunt op de vergadering was de bestuursverkiezing. Onze penningmeester Ike Hylkema was aftredend maar is gelukkig bereid er nog een bestuursperiode aan vast te knopen, hier zijn we erg blij mee. Okko Dekker gaat ons bestuur verlaten nadat hij vorig jaar was begonnen aan zijn 3e bestuursperiode. Okko is een tijdje geleden verhuisd naar Diever en dit was voor hem aanleiding nu te stoppen. Begrijpelijk maar wel jammer want Okko was een zeer gewaardeerde kracht binnen ons bestuur. In totaal heeft hij 7 jaar deel uitgemaakt van het bestuur waarbij we volop gebruik hebben kunnen maken van zijn kennis en ervaring op wielersport gebied. Okko was vooral de man met parcourskennis. Hij was dan ook degene die altijd weer met mooie routes voor de dag kwam. Gelukkig is hij bereid dit binnen onze vereniging te blijven doen en hier maken we dan ook graag gebruik van. Okko, ook op deze plaats heel hartelijk bedankt voor alles wat je voor onze club (tot nu toe) hebt betekent.Als opvolger van Okko hebben we Michel Lanjouw bereid gevonden zitting te nemen in het bestuur. Michel is nog jong en zorgt daarmee voor de noodzakelijke verjonging. Bovendien is hij ATB’er en daarmee de 2e ATB’er die deel uitmaakt van ons bestuur. We denken dat hiermee onze “ATB-tak” beter vertegenwoordigd zal kunnen worden. We hopen op een prettige samenwerking en wensen Michel veel plezier in zijn bestuursfunctie.De komende periode is het de bedoeling om naast de reguliere fietsdagen ook de trainingsavond voor de racefietsers weer op te pakken. Hiervoor hebben we dit jaar gekozen voor de woensdagavond. Hieronder een schema van de fietsmogelijkheden in clubverband. Vertrek altijd bij Café Deen.Henk van Veen

Column Jan Zwiers

Woar denk ie an mien jong? Het giet zo as’t giet!Vanochtend, ondanks het geweldig mooie weer, waren we met z’n 3-en.Op de singletracks van de ATB-route Noord-Sleen moet je de aandacht er goed bij hebben. Zeker na een feestje!Maar we zijn ervaren bikers.Tijdens onze tocht ging het deze keer grotendeels over de promotie van FC Emmen , over de wedstrijd in Dordrecht, het feest op het veld en het warme onthaal diep in de nacht. En vervolgens over de fantastische huldiging gistermiddag, -avond en -nacht op het Raadhuisplein. Wat een feest en wat een heldenstatus kregen de spelers, de trainers en de voorzitter. We doen het met elkaar zullen Dick Lukkien en Ronald Lubbers zeggen. Maar de rust, kwaliteit en stabiliteit die ze brengen is van grote waarde. Wat genoten de supporters en de nieuwsgierigen zichtbaar gisteren van het feest. Dat gaat je ook als spelers en trainers niet in de koude kleren zitten. Verder zagen we stralende vrijwilligers en medewerkers.En dan vanochtend op de fiets. Woar denk ie an mien jong? Aan FC Emmen natuurlijk. Op het terras bij Wielens in Noord-Slien vroeg de uitbater of we al weer nuchter waren. We keken hem met enige verbazing aan. Het giet zo as’t giet!O ja, we hadden het heel kort nog over een ander onderwerp. De opbrengst van onze zonnepanelen met dit schitterende weer.Woar denk ie an mien jong? Toch gewoon weer aan FC Emmen! Het zal nog wel even het gesprek van de dag blijven. En dat verdient FC Emmen ook.Het giet zo as het giet!

De Hesseler Fietsers in de Sportblazer van 18 maart 2022

De kop is eraf, zaterdag 5 maart startten we met 13 racefietsers voor de Koude Spierentocht vanaf Sportpark Grote Geert in Emmen. Nou, koud was het en ook nog eens veel wind. Een “mooie” start van het nieuwe fietsseizoen.Nog maar net op pad, telefoon. Eén van de renners krijgt bericht dat dochterlief, met wie hij op wintersport is geweest, positief is getest op Corona. Er rest hem niets anders dan weer huiswaarts te keren en zichzelf te testen. En hij had zich nog wel zo verheugd op deze eerste toertocht. Gelukkig bleek na thuiskomst de zelftest negatief en kon hij een dag later de schade inhalen met de zondag groep.De wintersport, carnaval en de versoepelde coronaregels hebben voor nogal wat besmettingen met Corona gezorgd. Gelukkig vallen de ziekteverschijnselen over het algemeen mee. Met het voorjaar in zicht lijken we het virus zo langzamerhand onder de knie te hebben.Net nu we weer hoopvol vooruit keken wordt het goede nieuws over het terugtredende virus overschaduwd door de situatie in Oekraïne. Beangstigend is het om te zien dat in een land op slechts 2000 kilometer van ons, door de oorlog met Rusland miljoenen mensen huis en haard zijn ontvlucht. Dagelijks vallen er veel slachtoffers in een zinloze oorlog die is ontketend door een dictator en onderdrukker die kennelijk geschiedenis wil schrijven. Gelukkig leven wij in een land waar andere normen en waarden gelden, laten we dit koesteren.

Henk van Veen

Hieronder weer een verslagje van onze rijdende correspondent Jan Zwiers.
Het geeft u als lezer een beeld van de belevenissen van onze ATB-groep op de zondagochtend.

Column Jan Zwiers

Iedereen wil achteran!Geweldig weer, maar wel een ijzig windje op zondagochtend 6 maart.We zijn met z’n achten. Maar fietsers maken altijd hun eigen inschatting, welke positie pak ik in de groep.De dagen ervoor spelen daarin ook een rol. De één heeft naweeën van een verkoudheid en start al ‘broggelend’ met piepende longen. Een ander is de avond ervoor de lichte griepverschijnselen te lijf gegaan met Berenburg en Jägermeister. Eén van ons groepje zit in de opbouwfase, nadat hij wat enthousiast met een kettingzaag aan de slag ging en merkte dat zijn schoenen een tik van de zaag niet konden hebben.Zo is er vaak wel een excuus om niet voorop met de kop in de wind te starten.Eénmaal op gang is het vaak geen punt meer. Op de singletracks in het bos rijden we keurig in lijn en wachten we op elkaar.Tied veur koffie is er altijd. Dit keer bij Poolshoogte bij Odoorn. Voor de foto toch nog meer even een klim naar de top van de uitkijktoren.Daarna de wind in de rug richting Klijndijk.‘Omleiding’, Slenerweg richting ‘t Haantje in verband met de aanleg van op- en afritten N34 gesloten.Na uitgebreid overleg besloten we dit te negeren. Het viaduct was er nog en we zijn ATB-ers en wel wat zand en grind gewend. Deurtrapp’n zeg ik nog en rest d’r achteran.

We startten wat aarzelend, maar we weten van elkaar dat het goed zit. We rijden elkaar natuurlijk niet de vernieling, hahaha. En er is altijd één achteran.